Des
del dia de sant Francesc el passat 4 d'octubre i al llarg de l'actual
curs escolar, el col·legi Maria Auxiliadora ha dut endavant un
projecte de centre d'allò més il·lusionant: la posada en marxa i
manteniment d'un hort escolar ecològic. Aquest projecte naix amb la
voluntat de consolidar i donar continuïtat a altres experiències
dutes a terme en anys anteriors als terrenys de Fons Salutis. De fet,
durant la Setmana Monogràfica del curs 2010-2011 els alumnes de 3r i
4t d'ESO ja conrearen un terreny menut plantant diferents
hortalisses, una activitat engrescadora que es va reprende l'any
següent tot augmentant la participació dels alumnes en la cura i
manteniment del mateix durant el tercer trimestre.
En
aquest curs, però, l'experiència s'ha prolongat durant tot l'any
escolar i el nombre d'alumnes també ha augmentant, ja que ha comptat
amb la participació de les diferents etapes d'Infantil, Primària i
Secundària. De fet, aquesta interacció entre els diferents cicles
ha estat un dels aspectes més valorats pels nostres alumnes. També
cal citar la col·laboració de les mestres corresponents i l'ajuda
inestimable en el manteniment de l'hort de Pepe Oroval, Vicent Matalí
i Enrique Girbés, als quals, a més, hem d'agrair els bons i útils
consells que sempre ens aporten.
En
aquest sentit, val a dir que les aportacions per part del claustre de
professors han sigut ben profitoses i que cada vegada més
s'afegeixen al projecte noves propostes a posar en pràctica. Així,
hi són molts els recursos educatius que es poden posar en marxa per
treure-li el millor rendiment pedagògic a través de visites,
activitats i jocs. Com molt bé s'ha dit en alguna ocasió, en un món
tan canviant i accelerat com és l'actual, es fa cada vegada més
necessari que els nostres alumnes coneguen el seu entorn natural més
immediat i, al mateix temps, siguen capaços de gaudir amb el seu
aprenentatge.
Amb
aquesta experiència, els alumnes participen en la major part de
procesos que comporten el treball en l'hort, des de la plantació
fins a la recol·lecció. D'aquesta manera, una vegada per setmana
diferents grups de 3r d'ESO, acompanyats pel professor de Socials,
recullen els alumnes d'Infantil amb la companyia de les seues mestres
i s'enfilen cap a Fons Salutis, on durant una horeta aproximadament
realitzen diferents tasques segons el calendari.
Precisament,
un dels objectius principals d'aquestes activitats és
conscienciar-los sobre la importància del medi rural i els seus
temps, tot fomentant l'agricultura ecològica i el respecte cap a la
natura. De fet, a través de les diferents experiències aquestos
poden conéixer el funcionament de l'hort, les seues necessitats i el
calendari específic de les diferents espècies, així com la
utilització d'algunes eines pròpies per al treball del camp.
En
resum, al llarg del curs els i les alumnes d'Infantil, Primària i
Secundària han preparat la parcel·la, llaurant el terreny i
dividint-lo en cavallons. Han sembrat algunes llavors de tardor
(raves, carlotes, faves i bledes) i de primavera (carabassetes i
maduixes) i també n'han plantat en llavorers a les classes
d'Infantil (albergínies i tomaques), les quals després han sigut
transplantades a l'hort. A més, durant aquesta Setmana Monogràfica,
han sembrat plantes aromàtiques en unes jardineres ubicades ara al
balcó de Tecnologia, on creixeran espècies autòctones com ara el
romaní i l'espígol, la camomila i el timó i han plantat dins del
mateix recinte de Fons Salutis alguns plantons de pi, sabina i
carrasca. Tanmateix, han aprés el funcionament del sistema de reg
per degoteig, la plantació per esqueix i, fins i tot, han dibuixat
cóm seria la seua planta perfecta.
Amb
aquestes activitats, recollides periòdicament al bloc que hem creat, pretenem apropar
l'hort a l'escola, però al mateix temps establir un contacte
setmanal entre els diferents cicles educatius, tot fomentant la
responsabilitat, l'amistat i el compromís. A l'hort de Fons Salutis,
alumnes i professors col·laborem plantant, regant, birbant i
recollint els productes del camp. Un espai de trobada,
d'experimentació i, en definitiva, de participació, però sobretot
d'aprenentatge gràcies a la col·laboració de tots i totes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada